دوره های کوتاه مدت ورزش شدید می تواند منجر به پیشرفت های چشمگیری در شاخص های سلامت متابولیسمی شود

16نوامبر 2020- مطالعه ی محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) نشان داد که حرکات کوتاه مدت ورزشی با شدت بالا، باعث تغییر در میزان متابولیت های بدن می شود و ممکن است به ارزیابی سلامت قلبی متابولیکی، سلامت قلب و عروق و سلامت دراز مدت افراد کمک کند. در مقاله ای که درCirculation  منتشر شده است، این تیم تحقیقاتی توضیح می دهد که چگونه تقریباً 12 دقیقه ورزش قلبی-ریوی شدید بیش از 80٪ از متابولیت های موجود در گردش خون را تحت تأثیر قرار می دهد، از جمله مسیرهایی که به طیف وسیعی از نتایج مطلوب سلامتی مرتبط هستند، بنابراین مکانیسم های بالقوه ای را که می توانند به درک بهتر مزایای کاردیومتابولیک ورزش کمک کنند، شناسایی می کنند.

دکتر Gregory Lewis، رئیس بخش نارسایی قلبی در MGH و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: چیزهای زیادی در مورد تأثیر ورزش بر سیستم های قلبی-عروقی و التهابی بدن شناخته شده است، اما مطالعه ما نگاهی جامع به تأثیرات متابولیکی ورزش با مرتبط نمودن مسیرهای خاص متابولیکی به متغیرهای پاسخ ورزشی و نتایج طولانی مدت سلامت ارائه داد. آنچه برای ما چشمگیر بود، تأثیراتی است که یک دوره کوتاه ورزشی اما شدید می تواند برغلظت متابولیت های موجود در گردش خون داشته باشد، در حقیقت این متابولیت ها عملکردهای اصلی بدن مانند مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو، واکنش عروقی، التهاب و طول عمر را کنترل می کنند.

مطالعه ی MGH با استفاده از داده های مطالعه قلبFramingham ، که به اندازه گیری سطح 588 متابولیت در گردش خون قبل و بلافاصله پس از 12 دقیقه ورزش شدید در 411 زن و مرد میانسال پرداخته بود، انجام شد. محققان تغییرات مطلوبی را در تعدادی از متابولیت ها که قبلاً مشخص شده بود، غلظت آنها در حالت استراحت با بیماری قلبی متابولیک مرتبط است، شناسایی کردند. به عنوان مثال، گلوتامات، یک متابولیت اصلی مرتبط با بیماری های قلبی، دیابت و کاهش طول عمر ، 29٪ کاهش یافت وDMGV ، متابولیت مرتبط با افزایش خطر دیابت و بیماری کبدی، 18٪ کاهش یافت. این مطالعه همچنین نشان داد که پاسخهای متابولیکی ممکن است توسط عواملی غیر از ورزش، از جمله جنسیت و شاخص توده بدنی فرد تعدیل شود، و احتمالاً چاقی باعث ایجاد مقاومت نسبی در برابر مزایای ورزش می شود.

یکی از نویسندگان اول این مقاله، دکتر Matthew Nayor، از بخش نارسایی قلبی و پیوند در دپارتمان کاردیولوژی MGH، گفت: به طرز جالب توجهی، مطالعه ما نشان داد که متابولیت های مختلف، تحت تاثیر واکنش های مختلف فیزیولوژیکی به ورزش قرار می گیرند، بنابراین ممکن است امضاهای منحصر به فردی را در جریان خون ارائه دهند، که برای مثال نشان دهنده ی تناسب جسمی فرد باشد، تا آنجایی که بر اساس غلظت این متابولیت ها حتی می توان میزان عملکرد کلیه و کبد را تعیین کرد. به عنوان مثال، سطح پایین ترDMGV ، می تواند نشان دهنده سطح بالاتری از تناسب اندام باشد.

مطالعه قلب فرامینگهام ، که در سال 1948 آغاز شد و اکنون سه نسل از شرکت کنندگان را در بر می گیرد، به محققان MGH اجازه داد تا همان امضاهای مورد استفاده در جمعیت مورد مطالعه را برای ذخیره ی خون از نسل های قبلی شرکت کنندگان استفاده کنند. محققان با مطالعه ی تأثیرات طولانی مدت امضای متابولیکی در پاسخ های ورزشی، توانستند وضعیت سلامت آینده ی فرد و مدت زمان زنده ماندن او را پیش بینی کنند.

دکتر Ravi Shah، یکی از نویسندگان اول این مقاله، از بخش نارسایی و پیوند در بخش کاردیولوژی MGH، افزود: ما در حال درک بهتر مبانی مولکولی چگونگی تأثیر ورزش بر بدن هستیم و از این دانش برای درک ساختار متابولیک پیرامون الگوهای پاسخ به ورزش استفاده می کنیم. این روش می تواند افرادی دارای فشار خون بالا یا بسیاری از عوامل خطر متابولیك دیگر را شناسایی و مورد هدف قرار دهد و آنها را زودتر به مسیر سالم تر زندگی برگرداند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/11/201116125606.htm